Monday, June 06, 2005

kadangkala

terkadang kita lupa,bahawa segalanya untuk dia,satu kerjaan itu bukan untuk memikat,bukan untuk nama,bukan untuk kedudukan,bukan untuk wang,bukan untuk diri,bukan untuk ibubapa,orang tersayang,bukan untuk jannah yang dijanjikan,tetapi untuk dia,hanya untuk dia,dan segalanya untuk dia,bunyinya emang mudah, konsepnya emang kononnya enteng,namun bisa tercapaikah oleh lidah,perlakuan,dan yang terutama,hati? Terkadang,kita mandir terlalu jauh,kita alpa,perasaannya kita bahagia hidup begini,walau hakikatnya kita sengsara(kerana ego menghalang diri untuk mengaku bahawa intinya kacau,dan kosong)bila sudah terlalu jauh berlayar, haruslah kita berpaling, dan ingat bahawa dia lebih dekat dari urat yang berselirat dalam badan sendiri..ceritakan padanya,tanyakan kenapa padanya,(harus dengan hati yang telus serta ikhlas,ingat dia bisa mengetahui, kerana itu sifatnya)..moga kita bisa mengerti jawapan yang dicari,kerana dia tidak akan membiarkan kita tergapai..ingat,segalanya hanya untuk dia.

=aku=
kadangkala kita lupa apa tujuan ini,kemana arah tuju, apa yang sudah dicapai...kita hitung perlakuan orang tapi tidak perlakuan sendiri...
kadangkala, lagi cepat melangkah,lagi jauh jarak rasanya, tapi bila dilambatkan langkah itu, terasa tidak mungkin sampai ke destinasinya ...benarlah, amal tanpa ilmu adalah bodoh, tetapi ilmu tanpa amal adalah sia-sia. sia-sia maksudnya bodoh sombong, lebih baik bodoh (sebab boleh diajar), daripada bodoh sombong.

No comments: