Friday, May 19, 2006

the countdown begins...

As usual, I had the most difficult time looking for words to start my crappy ole blog. Few more days to my birthday… another year older, but none the wiser… man how time flies…looking back, I went through a lot in a year time. Even though rasa macam kejab je, tapi banyak jugak la yang aku tempuh…cool….

I’ve done “Bukan Bunuh Diri” for the first time. 3 years younger than the actual Adam. It wasn’t very shabby… it was kind of ok…can’t say that was the best, but at least I gave my best and now I know where can I improve the character. And hopefully I can stage this play again before or on my 25th birthday…hehehehehehe….so to those who missed the play, don’t worry, Adam will come back, definitely better and more mature…and more ikhlas…

“ Dalam mimpimu itu kata mu, kita berpisah setelah sama-sama berlakun dalam sebuah pementasan drama. Selepas perpisahan itu, rupa-rupanya katamu, kau tidak dapat melupaiku dan terus merinduiku beberapa tahun, hingga suatu hari kau menjadi ratu dunia dan dengan tiba-tiba mendapat untuk pergi ke sebuah pulau.Di mana disitu, seorang seniman agung sedang membuat penyelidikan mengenai manusia. Kata mu lagi,kau kenal seniman agung itu ialah aku, tapi kau tidak percaya yang aku masih mengigatimu. Menurut mimpimu itu katamu, pada waktu itu aku menjadi seorang seniman yang digilai oleh perempuan-perempuan. Mendapat undangan untuk pergi ke pulauku adalah satu penghormatan besar bagi seorang perempuan. Cuma kau merasa sedikit benci dengan sifatku yang sewaktu itu semacam sifat seorang seniman playboy. Walaubagaimanapun, dengan rasa serbah kau datang juga ke villa ku yang amat besar dan indah itu, dan kau dibawa ke sebuah kamar yang amat memeranjatkan. Kerana hiasan kamar itu benar-benar menyerupai setting drama yang kita lakunkan dahulu. Disitu aku menunggumu, dan disitu aku memanggil namamu mengikut nama watak yang kau lakunkan dahulu. Aku bisikkan ke telingamu, “Aku mencintaimu”. Mendengar itu katamu, kau merasa cukup bahagia dan dalam kebahagian itu kau tiba-tiba terjaga dari mimpi. Mimpi yang tidak mempuanyai apa-apa erti!! ”

“ Sudah terlewat dewi, sudah terlewat. Sudah terlalu lewat sehingga kelewatan itu telah menyebabkan sedikit erti hidup yang pernah kau berikan pada aku dulu sugah kehilangan erti!”

“ Kelewatan itu bukan sahaja telah membunuh sedikit erti hidup yang pernah kau berikan pada aku dulu.malah ia telah membunuh segala erti yang ada dalam dunia ini. Dewi,katakan, katakan apa ada padamu maka kau bisa akan beri aku pengertian hidup? Apa ada padamu?

“Aku tidak tahu! Aku tidak tahu gembira.aku tidak tahu duka. Aku tidak tahu apa-apa. Apa yang aku tahu pun dah jadi tak tahu. Dunia dah jadi Absurd. Atau sememangnya absurd sejak dulu? Hingga tahu dan tidak tahu tidak dapat dibezakan lagi. Benar dan tidak benar tidak pernah dipersetujui sejak dulu lagi. Aku tak tahu apa yang cari sekarang. Perjuangan manusia tidak pernah memberi erti. Semuanya hanya untuk mengisi kekosongan dan kekosongan tetap tinggal kosong. Tidak pernah terisi.”

“ Tuhan tidak sezalim itu, tuhan adil. Pengasih. Penyayang. Tuhan cipta semua ini kerana dia cinta. Kerana dia sayang pada semua.”

“ Tuhan yang ciptakan segalanya. Kalau dia tak cinta buat apa dia cipta?”

-Adam, Bukan Bunuh Diri-

Alhamdulillah, segala puji bagi Dia. Mungkin ada hikmah yang menyebabkan aku pentaskan Bukan Bunuh Diri sebelum masanya. Maybe He has a bigger plan yang aku sendiri tak nampak. Maybe, that after staging Bukan Bunuh Diri for the 1st time, I learned that it’s not easy, nothing is. It’s not easy to understand Adam, it’s not easy to do anything good, but when you finally overcome all the obstacles, the joy, the satisfaction, the new things you’ve discovered, hanya Allah yang tahu.

Alhamdulillah, after Bukan Bunuh Diri, I was reassured that He is Maha Adil, and Maha Kaya, and that He will never abandon you, never ever. Mungkin jauh perjalanan yang ranjaunya berliku dan berduri, a journey that sucks the very life out of your soul, perjalanan yang pedih, sakit, penat… but He will, never ever, never ever abandon you alone. He may not be there physically but he’s there. He’s there as your pillar of strength, pillar of belief; when everything else around you fails you.

Alhamdulillah, after coming to 22 years, He has never once failed me, in any way. Though more often than not, I am the one who fails Him.

So thank you…

Enough said.

No comments: