Thursday, August 18, 2005

prejudice?

Alhamdulillah, I finish reading Atheis by Achdiat K. Mihardja, an Indonesian writer. Banyak yang aku tak nampak pada masa mula-mula aku baca buku ini that is 5 years ago, mungkin kerana aku masih terlalu muda untuk memahami pemahanam yang hendak disampaikan oleh Achdiat, walaaupun tidak ada beza aku dulu dan aku sekarang, Cuma mungkin, kemarahanku sudah semakin reda semenjak dari umur itu. But, having said that, I was still impressed by the way Achdiat wrote the whole novel, the way he argue about the concept of having to submit yourself to any god, be it mono or poly, and at that age, I almost went along with the arguments.

Having a book giving me that much impact, I decided to read the book all over again, and hopefully this time, I will be able to think rationally, without my anger take control over me, again. Alhamdulillah, semakin banyak yang aku nampak, dan semakin jelas bahawa, sebenarnya di pengakhiran cerita itu, Achdiat sebagai seorang penulis yang bertanggungjawab melakarkan bahawa Tuhan itu tetap wujud, dan kewujudannya bukan kerana dicipta oleh akal manusia. Aku semakin sadar, bahawa kenapa Hassan (the main character) begitu senang ditarik oleh kawan-kawannya kearah hidup bertuhankan tiada, walaupun asalnya dia dibesarkan dalam sebuah keluarga Islam yang sangat alim. Disini bukan soal Iman diwarisi menjadi argument Achdiat, but more towards, human’s attitude yang terlalu mudah untuk prejudis.

Prejudis: who are we to judge?

“memang sesungguhnya, perhatian manusia itu laksana sekelompok ayam didalam kandang,. Ditabur beras ke sudut utara, semua membure ke sudut utara. Tempat lain kosong. Ditabur ke sudut selatan, semuanya membure kesudut selatan. Tidak pernah merata pada satu saat yang sama.” (atheis, pg 104) we humans always put limitation on ourselves when it comes to learning. Learn only the good things, and not the bad. But the thing is, how do you know it is bad if you never learn about it? Bumi Allah itu besar, besar lagi ilmunya, baik atau buruk ilmu itu bukan persoalannya, yang penting semua itu datang dari Dia. Baik dan buruk, bukan milikNya juga?
Lagi satu persoalan yang menarik ialah bila Achdiat mempersoalkan tentang “hidup dalm lingkungan agama atau agama dalam lingkungan hidup?” which in context of this book, dia persoalkan adakah lebih baik hidup berlantaikan syariat, bertiangkang tariqat, beralangkan makrifat dan berbumbungkan hakikat atau, hidup yang semata-mata mempergunakan agama untuk menjaga kepentingan diri? I discussed about this with a few friends, and one of them said, kenapa tidak berada ditengah-tengah? Sebab obviously, in between dua-dua tu tak banyak bezanya. Hidup berasaskan amal, dan mengunakan amal itu sebagai kepentingan diri kau. Because by the end of the day, ko beramal bukan untuk orang, tp untuk diri sendiri.after a few days of thinking, i came to a conclussion that it’s better for you to always be in between, you have the good side on your right, and the bad side on your left,concept keseimbangan, wasatiah; kenal kepada kedua-dua, baik dan buruk.Because sometimes, you have to do something bad for something good. That’s just it.

Mungkin ada yang bertentangan dengan pendapat aku, itu hak masing-masing. Yang penting, sadarlah daripada memandang sesuatu hanya dari satu sudut, try to look at it, from a different perspective, then you will realise the things that you thought never exist, really exist. Berlaku adil pada diri sendiri, jangan sempitkan ruangan, hopefully, by the end of the day you’ll learn something new. Personality kita mungkin berbeza, tapi kita berjalan menuju satu hala yang sama bukan? Walaupun caranya berbeza-beza. Semuanya untuk Dia…Bukan?

Enough said.

No comments: